کمپرسور توربوکر چیست ؟

کمپرسورهای گریز از مرکز بدون روغن:

در کمپرسورهای توربوکر از روغن جهت روغنکاری قطعات متحرک حذف شده است.

در این کمپرسورهای گریز از مرکز دور متغییر یاتاقانها از نوع شعاعی و محوری بطور مغناطیسی هستند که بوسیله یک سیستم الکترونیکی کنترل می شوند.

این یاتاقانهای مغناطیسی باعث میشوند که شفت روتور در مابین این فضای مغناطیسی قرارگرفته و اصطکاک به صفر برسد.

دور شفت روتور مجموعه ایی از سنسورها بصورت یک رینگ قراردارند .

در هر دقیقه شش میلیون بار وضعیت قرارگرفتن شفت روتور را چک میکند که در وضعیت صحیحی قرارگرفته باشد و از موقعیت مکانی خود خارج نشود.

 

 

حذف روغن چه مزایایی دارد ؟؟؟

جدای از مشکلاتی که روغن کاری یک کمپرسور برودتی دارد که این مشکلات شامل رساندن روغن به تمامی قطعات متحرک ، کنترل فشار پمپ روغن ، جدا کردن روغن به حداقل رساندن روغن خروجی از کارتر کمپرسور و بازگرداندن آن به کارتر کمپرسور و …

ببینیم آیا وجود روغن در یک سیستم برودتی آیا معایب دیگری نیز دارد ؟

همانطور که می دانید حتی با نصب بهترین اویل سپراتورها در خروجی کمپرسورهای برودتی ، روغنی که از کارتر کمپرسور بواسطه مبرد فرار می کند را میتوان به حداقل ممکن رساند ولی نمیتوان درصد آن را صفر کرد.

پس همواره در حین کار سیستم سطح داخلی تمام قطعات و اجزا که شامل لوله ها و شیرآلات و کنترل آلات و … می شود را فیلمی از روغن می پوشاند.

از مهمترین معایب قرارگرفتن این فیلم روغن کاهش ضریب انتقال حرارت در اواپراتور و کندانسور می باشد.

در تحقیق شماره 601 که توسط انجمن اشره چندین سال پیش انجام شده است مشخص شده در یک چیلر سانتریفیوژ که 12 درصد مخلوط مبرد و روغن که در سیستم گردش میکند را روغن تشکیل داده باشد ، کاهش راندمان 15 الی 20 درصدی مشاهده می شود.

معرفی این کمپرسور:

در این کمپرسورها که برای کار با مبرد 134 بهینه و ساخته شده اند صدای تولید شده کمتر از 70DB می باشد ،

همچنین وزن این کمپرسورها ، نسبت به کمپرسور مشابه با همان ظرفیت برودتی معادل 20% کمتر می باشد.

این کمپرسورها ، اصطلاحا کمپرسورهای دارای مغز نامیده می شوند.

بردهای کنترل دیجیتالی این نوع کمپرسورها قدرت تشخیص مشکل احتمالی بوجود آمده در کمپرسور و قابلیت رفع عیب بوجود آمده را دارا می باشد.

 

این کمپرسور نسل جدید کمپرسورها می باشد که بطور مستقیم قابلیت اتصال به شبکه ، مانیتور کردن و کنترل آن توسط شبکه بدون پرداخت هزینه اضافی و اتصال تجهیزات اضافی را دارا می باشد.

در این کمپرسورها در قسمت مدارات برقی یک رکتیفایر یا همان یکسوکننده وجود دارد که جریان متناوب ورودی کمپرسور را به ولتاژ بالا در جریان مستقیم جهت استفاده در موتور و یاتاقانهای مغناطیسی تبدیل می کند.

خازنهای موجود در کمپرسور نقش یک فیلتر در برق مستقیم خروجی از رکتیفایر و همچنین بعنوان یک منبع ذخیره انرژی برای شناور نگهداشتن روتور مابین یاتاقانهای مغناطیسی و جلوگیری از سقوط ناگهانی آن درصورتیکه برق ورودی کمپرسور ناگهان قطع شود ، تعبیه شده است.

 

متریال استفاده شده در ریخته گری پوسته این نوع کمپرسورها از آلیاژ آلومینیوم مورد استفاده در صنعت هوانوردی می باشد.

همچنین محفظه قابی که در بالای کمپرسور که از کلیه قطعات و بردهای الکترونیکی و الکتریکی و بطور کلی از مغز کمپرسور محافظت می کند از نوعی خاصی پلاستیک ساخته شده که قابلیت ارتجاعی بسیار خوبی در تغییرات دمایی زیاد دارد.

 

ویدیو معرفی کمپرسور توربوکر و نحوه ی کارکرد